BLOG

CV zgodne z obowiązującymi trendami: jak je napisać?

CV jak napisać

O tym – jednym i szczególnym CV, za sprawą mediów, słyszał prawie każdy… Setki, tysiące osób mogło je przeczytać, a zainteresowanych zatrudnieniem jego autora nie brakowało. Zgłaszały się agencje PR, ugrupowania polityczne, firmy organizujące eventy, a nawet dystrybutor diamentów. Wszystko za sprawą wielkoformatowego przedsięwzięcia Łukasza Jakubiaka (autora programu – 20m2 Łukasza), który w 2010 r. postanowił, że nie będzie czekał aż ktoś zauważy jego CV. Zniecierpliwiony sam postanowił pokazać je światu. Tym sposobem przy jednej z głównych ulic Warszawy zawisł dokument/baner (nie wiem która nazwa stosowniejsza) mający wymiary trzy na sześć metrów! Ta znamienna inicjatywa (oczywiście jedyna w swoim rodzaju, nie do powtórzenia) stała się bodźcem do zwrócenia treningowej uwagi na coś, co bywa naszą wizytówką, czyli curriculum vitae. Zrobimy to w sposób standardowy, zgodnie z panującymi trendami, poświęcając uwagę pewnej nieszablonowości, która pozwoli na bycie zauważonym.

Kiedy warto napisać CV?

Dobry moment to TEN moment! Mylne jest powszechne podejście o tworzeniu tego dokumentu w obliczu utraty bądź poszukiwań nowej pracy. CV nie musi powstawać pod presją czasu i rygorem słowa MUSZĘ. Będzie dużo prościej i owocniej napisać je w dogodnym momencie swojego życia i po prostu mieć – posiadać szablon, który odhaczy przeszłość i będzie początkiem do kolejnych kroków, które narysuje czas. Dużo prościej jest wówczas (w sytuacji, gdy będzie nam rzeczywiście potrzebne) usiąść, uzupełnić, poprawić, dopasować do konkretnego kierunku poszukiwań (o personalizacji takiego dokumentu za chwilę). Schludne i dopieszczone CV, co oczywiście widać od pierwszego kontaktu, nie powstaje w przysłowiowe pięć minut. I chcę zaznaczyć już na wstępie, każde z czasem wymaga aktualizacji danych i korekty graficznej, bo my i trendy zmieniamy się szybciej niż nam się wydaje.

Elementy dobrego i nowoczesnego CV

CV elementy dobrego życiorysu zawodowego

Pozwólcie, że przejdziemy do konkretów, bo takie powinno być też CV. Oczywiście nie jest łatwo zawrzeć swoje życie, doświadczenie, umiejętności na jednej, dwóch stronach kartki A4, ale… trzeba. Zatem do dzieła!

  1. DANE PERSONALNE/OSOBOWE oraz zdjęcie

Pisanie CV zaczynamy od podania danych osobowych. Tuż pod wskazaniem imienia i nazwiska, warto dopisać nazwę wyuczonego zawodu lub obecnie zajmowanego stanowiska (dobrze, jeśli widoczna będzie tu korelacja z ofertą, na którą aplikujemy). Następnie podajemy swój numer telefonu, adres e-mail (warto by ograniczał się on do imienia, nazwiska, bez dodatkowych znaków). Co nowe, w sferze zawodowej nie jest konieczne podawanie adresu zamieszkania, płci czy stanu cywilnego. Ważniejszy dla rekruterów będzie natomiast link do profilu na LinkedIn. Zdjęcie, choć nieobowiązkowe, w moim odczuciu powinno być uzupełnieniem każdego CV. Dobra fotografia przykuwa uwagę, jest naszą wizytówka, buduje dobre pierwsze wrażenie. No właśnie, dobra czyli jaka? Powinna być aktualna, wykonana na jasnym, neutralnym tle i w dobrej jakości. Warto postawić na formalną, stonowaną stylizację, a jako dodatek potraktować delikatny uśmiech – nie wykorzystujmy zdjęć z paszportu czy dowodu osobistego, one rządzą się jeszcze innymi prawami.

  • DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

Mimo zmieniających się trendów, to wciąż nasze doświadczenie pozostaje sprawą priorytetową. Podając swoje stanowiska i obowiązki stosujemy zasadę odwróconej kolejności. Oznacza to, że na górze podajemy miejsce naszej ostatniej/obecnej pracy, a poniżej miejsca poprzednie. Jak zaznaczyć, że jest to czynność bieżąca? Wystarczy podać datę rozpoczęcia współpracy z firmą, a po myślniku dopisać sformułowanie obecnie. Pełnione w danym miejscu obowiązki, wypisujemy w punktach, skupiając się na tych najważniejszych, spójnych z ogłoszeniem, na które aplikujemy. Zadania można podzielić na następujące sekcje: główne obowiązki, dodatkowe obowiązki oraz osiągnięcia (jeśli mamy się czym pochwalić w ramach danego stanowiska). Życiorys to nie miejsce na przysłowiowe lanie wody. Tu liczą się konkrety: nazwy firm, liczby, narzędzia/metody pracy, informacje możliwe do zweryfikowania!

  • PROFIL I CELE ZAWODOWE

Zanim dojdziemy do miejsca, w którym pochwalimy się swoim wykształceniem, warto (w kolumnie pod zdjęciem) stworzyć opis własnej osoby. To on pozwoli nam wyróżnić się na tle innych i wskazać na symbiozę z firmą/marką, w której widzimy swoją przyszłość. Chodzi o opisowe podsumowanie kluczowych kwalifikacji, doświadczenia i osiągniętych sukcesów. Tutaj też warto wymienić cele zawodowe, wyjaśnić dlaczego ta, a nie inna oferta znalazła się w kręgu naszych zainteresowań (i co wniesiemy do życia firmy). Chodzi o taką pigułkę treści – czytający zanim przeczyta całe CV, będzie mógł poznać sedno. Oczywiście tutaj też pamiętajmy o spójności tekstu z ofertą pracy. Alternatywne nazwy tego obszaru CV to O MNIE lub PODSUMOWANIE.

  • UMIEJĘTNOŚCI

W tej samej, bocznej kolumnie, co opis naszej osoby lub innym widocznym miejscu CV, wypisujemy nasze umiejętności. Dzielimy je na twarde i miękkie. Aby je rozróżnić posłużę się przykładem: Bruno jest informatykiem. Potrafi rozwiązać każdy problem, komputer i sieć nie mają przed nim żadnych tajemnic. Jest świetnym specjalistą, ale nie potrafi dojść do porozumienia z przełożonymi i współpracownikami. Umiejętności twarde uplasowane są tu bardzo wysoko, natomiast kompetencje miękkie wymagają poprawy. Zatem umiejętności twarde z reguły są mierzalne i można się ich stosunkowo szybko nauczyć (poprzez kursy, szkolenia, itp.). Wśród nich wymienić można np. doskonała znajomość zasad SEO, wiedza z zakresu TRADE marketingu czy prawo jazdy kategorii B. Kompetencje miękkie, tak często pomijane w CV, a równie ważne (często może nawet ważniejsze) dla przyszłego pracodawcy, to inaczej umiejętności interpersonalne. To cechy psychofizyczne i możliwości społeczne, które mają bezpośredni wpływ na nasze zachowanie i kulturę osobista. Są oczywiście trudniejsze do weryfikacji. Oto kilka przykładów: rozwiązywanie konfliktów, umiejętność pracy pod presją czasu, kreatywność. Pamiętajmy by i ten obszar był prawdziwy, unikalny i dostosowany do potrzeb ofert, na którą aplikujemy. Umiejętności to bowiem drugi (zaraz po doświadczeniu) najważniejszy obszar życiorysu zawodowego!

  • DODATKOWE PROJEKTY

Jeśli na Twoim koncie są wybitne osiągnięcia, szczególne projekty, nagrody, którymi chcesz się pochwalić, warto stworzyć taką właśnie sekcje. Specjalne, dedykowane temu miejsce sprawi, że nic nie umknie uwadze czytającego.

  • ZAINTERESOWANIA

Opis zainteresowań to element, który pozwala wyróżnić się na tle innych. Zachęcamy do formy opisowej, by wnieść w ten obszar trochę własnego ja, odejść od przyjętego szablonu. W końcu nie samą pracą człowiek żyje i to też jest niewątpliwy atut. Pokaż, co robisz po godzinach, odkryj swoją drugą twarz. Zakładam, że i tutaj można znaleźć wspólny mianownik z pracą, o którą się ubiegamy.

  • KLAUZULA

Na samym dole CV (którego długość to maksymalnie 2 strony A4) należy umieścić klauzulę ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych (zgodną z przepisami RODO). Może ona brzmieć w następujący sposób: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko. Można ją skopiować do swojego dokumentu!

Estetyka i format

Już prawie koniec. Merytorycznie przeszliśmy przez cały dokument. Czas na estetykę, która stanowi drugą, równie ważną składową sukcesu. O gustach rzecz jasna się nie dyskutuje, ale każde CV powinno być czytelne, przejrzyste w formie, schludne i zgodne z trendami czasu, w którym powstaje. Pastelowe tło, nowoczesna czcionka to pewniki, na które można postawić w ciemno. Gotowe CV warto albo wręcz należy zapisać w formacie PDF! To ważne! Po pierwsze dlatego, że to daje gwarancję, że rekruter zobaczy dokładnie taki dokument, jak został przez nas zapisany (niezależnie od programu, w którym zostanie odczytany). Po drugie nikt nie wprowadzi do niego niepożądanych zmian.

Dobrze napisane CV, wsparte poprawną estetką wykonania to najlepszy START w wyścigu o upragnione stanowisko. Oczywiście jest jeszcze szereg innych okoliczności, ale poczucie, że dokument, który w pewien sposób jest naszą wizytówką i w pierwszej kolejności decyduje o naszych zawodowych losach, jest wykonany dobrze jest bardzo ważne i budujące. Nie zapominajmy oczywiście o estetyce wykonania! Na koniec przywołam już wypowiedziane słowa. Zdecydowanie lepiej jest profilować bazowe CV, pod kątem wymogów nowego stanowiska, niż tworzyć je od podstaw w sytuacji, gdy jest bardzo potrzebne. Zatem do dzieła!

Paula

P.S. Szykujemy dla Was małe ułatwienie.

Nasi graficy pracują już nad nowoczesnym, kobiecym szablonem do pobrania. Bądźcie czujne, ukaże się już niedługo!

Interesujesz się rozwojem zawodowym? Zerknij TUTAJ!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn